Saturday, August 14, 2010

Corat coret Ramadhan 2010 (part 1)

Hi fren..ape macm puasa setakat ni..Alhamdulillah dh 4 hari umat Islam menyambut ramadhan...dan selam ini gak la diriku berpuasa..hopefully tahun ni dpat puasa penuh..ops boleh ke???kalu ye Alhamdulillah...jika 2008 sebulan tak puasa coz dalam pantang...tahun lepas plak biasa la pompuan kan...so 2009 sementara menunggu ramadhan 2009, dh sebulan kena puasa dulu..settlekan hutang yg tertunggak..mujur tahun lepas 1 week je...

So setakat ni nmpknyer diriku berjaya menyediakan juadah berbuka n sahur sebaik mngkin...Alhamdulillah diberi kekuatan oleh-NYA untuk menyediakan juadah dengan air tangan sendiri bertemankan anakku...smpi siapkan apa yg patut smbil jenguk irsyad kat ruang tamu..ape la yg dibuatnya...smbil melayan kehendaknya (nk air, nk nenen, nk ajak main)...bab2 ajak main aku kureng skit la..kalu layan lebih2 tak berasap la dapur gamaknya...lgpun my husband biasa smpi umah 6.30..so time tu aku dh hmpir siap masak..tggl skit2 je la...smbil rest tggu berbuka baru leh layan irsyad sepenuhnya..mujur dier jenis yg tak banyk ragam...Terima kasih Ya Allah Engkau Permudahkan Segalanya...

Review skit sepanjang minggu ni...
1st Ramadhan..
sahur aku masak ape ek...lupa skejap..yg pasti nasi la..n untuk berbuka aku wat roti telur, mee goreng basah (smpi husband tanya ni mee goreng or udang n fishball goreng...coz benda2 tu yg banyak...saje je)...n sementara tu gak aku masak lauk gak coz husbandku mest nk makn nasi..so aku wat sup ayam n goreng hati lembu....makan pas terawih....

2nd Ramadhan....
sahur lauk sama yg aku wat mlm td...tak baik membazirkan...memng stail aku jenis camtu..kalu tak habis masa berbuka...lauk leh simpan ntk sahur..so just sahur masak nasi je..or if nk tambh telur masak....rebus je la....n masa berbuka lak aku wat asam pedas ikan keli and bakar ikan selar....nyum2...untuk kuih lak aku wat 'sira' (bahasa kelantan) pisang.....Alhamdulillah habis lauk mlm tu...

3rd Ramadhan...
huhuhu ni sedey skit masa bersahur...,terlupa nk set alarm telefon..tup2 sedar2 dh 5.15pg....biasanya aku bangun untuk prepare sahur kul 4pg...so pagi ni just makan roti, sira pisang n my husband makn telur separuh masak 2 biji..Alhamdulillah kenyang gak..n pagi ni lak dlm kul 5.30 irsyad bangun..join makan samerla,..b4 this tak pernah bangun pun masa kitorg sahur.....n untk berbuka aku wat singgang tulang (if KL panggil sup kot..but kelantan sup tu lain la...perencah dier lain)...n ari nigak my youngest bro yg belajar kat uitm n my younger sister pun ader gak..biasa la ari mnggu...so lauk lain awak goreng organ dalaman lembu...n ngan ulam2..bukan main berselera diorg makan.....n kuih just beli kat pasar ramadhan (aku jenis tak suka beli kuih coz tak makan pun...so my husband la yg belikan)
To be continued.....

No comments: