Wednesday, August 18, 2010

Corat coret Ramadhan 2010 (part 2)

Alhamdulillah dh seminggu kiter berpuasa kan..n seminggu gak la diri ini masih diberi kesempatan n kekuatan untuk menunaikan rukun islam yang ke-3 ni...so sepanjang smnggu ni rasernyer takde ape2 yg tak elok terjadi...n kali ni nk sambung story from entry yg part 1 tu.....

Puasa ke-4
Minggu ni umah aku penuh ngan my siblings...so pagi aku p pasar (beli lauk) bertemankan my son la n my youngest bro..mujur my bro ader pagi ni...if tak tak boleh aku nk shopping ngan irsyad ni....p pasar beli ikan patin (sorg lagi adik aku request nk makn ikan patin masak tempoyak) n beli sayur aper yg patut..n rembat nenas coz nak wat jem (untk wat biskut tart nant)....so dihari minggu ni memng dh plan ngan kakak nk wat popia simpul (tradisi setiap kali raya....tak pernah beli..memng wat sendiri)..so pas balik dr pasar settlekan ape yg patut...smntara time nk masak berbuka smpat wat popia (siap la) satu peket dulu..n around kul 4 dh start masuk dapur....menyiapkan juadah berbuka..n coz ader teman kat umah..so irsyad takde la kacau aku masak...so petang ni wat asam pedas tempoyak, goreng ayam, goreng ikan talapia, kailan ikan masin n sambal belacan...bukan main selera diorg makan...mujur masih diberi kekuatan ntk terawih...n tinggal la irsyad n aku je kat umah...maka awal la irsyad tido...

Puasa ke-5
Untuk sahur kebetulan asam pedas masih ader skit...n aku tambah lauk ayam n ikan....husband siap tambah lagi coz time tu raser cam bukan sahur je..bising je (ramai kan...irsyad je tak bangun...hehehe)

Pagi ni pulun siapkan popia simpul....siap dalam 3 balang dh...hooray..nant wat lagi coz smbal ikan import from kg masih banyak lagi....n ari ni juadah berbuka aku tak masak pun coz petang nk kena hantar diorg semua balik umah masing2...so smpi umah dh kul 6 petang..so untk berbuka beli je...but ni 1st time aku beli kat luar (nasi kerabu coz teringin but raser cam takkan beli lagi..baik masak lagi bagus..rasernyer fail...huhuhu)

Puasa ke-6
Sahur mls plak nk masak ayam or seangkatan...so just masak sardin n telur dadar je....but best gak..coz dh lama tak wat (biasa la if masak camtu time malas je..n aku kan bukan jenis camtu....hahaha)

Nampaknya dh kena p opis dh....2 ari bercuti seronok sgt...n ari ni ntuk berbuka aku wat ikan keli masak cili api....n sayur campur...best tgk my husband makan kena ngan seleranya..irsyad pun suka gak coz dier memang suka kuah lemak..same with abahnya la..

Puasa ke-7
Untk sahur ikan keli tggl sekor je..cukup la ntk my husband..n aku tambah ngan ayam goreng..sahur jarang aku wat sayur coz my husband kureng skit..biasa la kul 5 pagi kan...

n untuk berbuka lak diriku teringin lebih lak..dh plan masa kat opis...akhirnya
dapat gak aku wat siakap stim, tomyam, sambal belacan..mulanya nk wat kailan ikan masin but tgk kailan kat pasar cam kureng segar je..coz sayurnya makan yg dlm tomyam je la...nyum nyum nyum!!!!!!..n smpat lagi wat puding caramel..teringin coz semalam husband belikan 1 slice (RM2 tu..baik aku wat sndr)

Nant kiter smbung lagi ek!!!
Proud to my son coz sepanjang seminggu bersahur ni nmpaknya dier lena dibuai mimpi.....if bangun pun kitorg dh settle makan dh..tak macam tahun lepas...hari2 makan smbil layan karenahnya...maybe dier coz dier dh besar so sepanjang aku sediakan juadah berbuka ni dier tak kacau sgt...dier faham nmpaknyer..cuma bila time buka yg pasti dier nk makan sndr..layan je la...biarpun bersepah..dier kenyang gak...

ni salah satu upah untk dier smbil aku menyiapkan juadah berbuka....bagi pun coz asyik merengek nak 'aiyyimm'..so my husband belikan

2 comments:

Belinda Adzmi Ibu Ilhamny said...

syim, besarkan sikit tulisan..susah nak baca, xsesuai utk org tua2 mcm akak nih..hehehe

Nur Hasyimah Mahasan said...

okies